Op bezoek bij.... Gerrit Oomen en Peter Quik jr.

28-11-2013

foto-gerrit-peter-quik-en-zn-bv

Het is 20 november 2013, Dianne Vos van WebdesignProPlus, wordt bij H.Quik & Zonen b.v. hartelijk ontvangen door Gerrit Oomen en Peter Quik.jr.

 

Hoe zit de onderneming in elkaar?

Gerrit: "De aardappelhandel die Hendrik Quik in 1932 begon, is inmiddels uitgegroeid tot een holding met vijf bedrijven. De tweede generatie, Andries en Peter Quik zijn hiervan de eigenaar."

 

Ik vraag Gerrit om uit te leggen wie wat doet, want ik zie verschillende namen, verschillende activiteiten en het is voor de lezer misschien wel praktisch om te weten hoe dit bedrijf in elkaar steekt. Gerrit zet de structuur van het bedrijf uiteen.

 

“De Holding bestaat uit vijf onderdelen, namelijk: De aardappelgroothandel, H.Quik en Zonen b.v. waar aardappelen worden gesorteerd, gewassen en verpakt, met als direkteur Gerrit Oomen. Daarnaast verwerkt Quickly Bestsellers alles op het gebied van kant en klare aardappelprodukten; hier heeft Peter Quik jr. als direkteur de leiding.

Beide bedrijven hebben transport nodig, wat we volledig in eigen beheer doen en ondergebracht is bij Quickly Trans b.v. Om alles kwalitatief te borgen en innovatief bezig te zijn hebben we Quickly R & D, waar Jurriaan Oudejans de scepter zwaait. Onlangs hebben we elders in het dorp een bessenkwekerij overgenomen, die als Quickly Fresh in de markt opereert.”

Op mijn vraag hoe ze ondernemers zijn geworden: “Het is een familiebedrijf, we hebben passie voor aardappels, zijn erin opgegroeid. Dan rol je er als vanzelf in.“

 

Wat zijn op dit moment projecten die jullie bezig houden of projecten die jullie zojuist hebben afgerond?

Gerrit: “We zijn continue bezig om onze produkten en diensten te verbeteren. Kijk, een aardappel blijft een aardappel maar wat je ermee kunt doen varieert enorm en er zijn veel rassen en smaken.”

Peter: “We bedenken voortdurend nieuwe concepten met aardappelen waardoor de consument met steeds meer snelheid en gemak onze producten kan consumeren. En dan heb ik het over zowel voorgekookt als voorgebakken en geschikt om te bakken, te koken, te steamen, te frituren en voor de oven/magnetron.
Onze nieuwste productenvarianten zijn o.a. aardappelovenschotel met oliemarinade en kant en klare gestoofde groenten, erg lekker en snel op tafel.”

 

Wat is op jullie werkgebied een bepaalde trend waar jullie als ondernemers in mee gaan?

Peter: “Clean label. Producten waar geen additieven zijn toegevoegd zoals bijvoorbeeld houdbaarheidsingrediënten, is een zeer actuele trend. Back to basic zeg maar. Consumenten worden steeds kritischer en bewuster van wat ze (willen) eten. Wij onderscheiden ons binnen de markt door aan onze voorgekookte aardappelen zelfs geen zout toe te voegen, om de houdbaarheid van onze producten te verlengen. En toch kan ons basisassortiment 10 dagen bewaard worden en de frieten zelfs 3 weken. Dit komt door het proces van onder andere verhitten en afkoelen wat in een zeer korte tijd gebeurd.“

 

Gerrit:”Het is ook een trend om aardappelen te verpakken in bijvoorbeeld kartonnen schaaltjes: ons culinaire assortiment bieden we ook op deze manier aan. Tegenwoordig vindt een consument verpakte aardappelen geen luxe product meer, maar een basisproduct. Door deze produkten een passende verpakking en bereidingstips mee te geven, bereiken we daarmee dat de consument thuis een lekker en onderscheidend product kan bereiden!“

 

Als jullie duurzaam ondernemen, waaruit blijkt dit?

Peter: “We vangen gassen op die tijdens diverse processen vrijkomen en gebruiken deze weer voor andere energiedoeleinden. Afvalwater wordt opgevangen en gezuiverd en natuurlijk wordt plastic, papier en hout gescheiden en daar waar mogelijk hergebruikt. Bij het stoomschillen wordt de stoom die vrij komt opgevangen en omgezet in energie.”
Gerrit: “We produceren heel veel verpakte producten en we vinden dat we ook bij de aanschaf van het verpakkingsmateriaal duurzaamheid in de gaten moeten houden. We maken daar dan ook bewuste keuzes in.”

 

Wat is jullie doelstelling binnen de komende vijf jaar?

Peter: “We zijn een familiebedrijf en dat willen we blijven. Professionaliteit, continuiteit, kwaliteit en goed werkgeverschap met daarbij een gezonde groei vinden we belangrijk.”

Gerrit: “Kijk.. wij bieden een totaalpakket in aardappelen, zowel gewassen ongeschilde, als geschilde bewerkte aardappelen in allerlei smaken en varianten. Daarmee onderscheiden we ons van de concurrent.”

 

Wat is de reden dat jullie lid zijn van de VVHO?

Gerrit: “De dingen met elkaar doen en bewerkstelligen; iets in beweging zetten daarvoor zitten wij bij de VVHO. We voelen ons verbonden met de leden en met het bedrijfsleven. We vinden het belangrijk dat de vereniging als klankbord functioneert zowel naar de eigen leden als naar de gemeente; door lid te zijn draag je daar aan bij.”

 

Website: H.Quik & Zonen b.v.

 

 

 

 


 
 


Disclaimer   -  Colofon   -   info@vvho.nl